Szkoła Podstawowa im. Bogdana Jańskiego w sposób szczególny angażuje się w tegoroczne obchody 100-lecia Odzyskania przez Polskę Niepodległości. Braliśmy już udział w Widowisku Dumy i Radości, przygotowujemy wewnętrzną szkolną uroczystość, a oprócz tego angażujemy się w Bieńczyckie obchody tej rocznicy. 9 listopada, w piątek, weźmiemy udział w sztafecie oraz Koncercie Pieśni Patriotycznych a już dziś przed budynkiem naszej szkoły zasadziliśmy upamiętniające to wydarzenie drzewo. Mamy pewność, że nasz „Dąb Niepodległości” będzie towarzyszył szkole i uczniom przez kolejne, długie lata i rozwijał się pięknie wraz z nimi.
We wtorek 30 października rozpoczęła się akcja w świetlicy: "Pomagam, bo umiem!".
Klasa piąta pomaga rozwiązywać prace domowe młodszym kolegom z klasy pierwszej i drugiej.
Dzieci w ten sposób uczą się tolerancji, tego, że nie ma głupich pytań (choć niektóre zadane przez młodszych kolegów mogą okazać się trudne, baaardzo dłuuugie i przekształcać się w kolejne).
Uczniowie klasy piątej uczestniczą w projekcie „Każdy jest komuś potrzebny” organizowanym przez Fundację Anny Dymnej, którego celem jest promowanie wolontariatu, postaw prospołecznych a także działalności na rzecz społeczności klasowej, szkolnej i lokalnej.
Projekt dzieli się na dwa etapy tzn. zajęcia praktyczno-warsztatowe oraz część konkursową. Uczniowie zyskują nie tylko wiedzę teoretyczną, ale mogą się również praktycznie zaangażować w działanie wolontariackie, które sami zainicjują . Dla klasy, która zrealizuje najciekawszy projekt, przewidziana jest nagroda – statuetka Super Wolo.
Część pierwsza, zajęcia praktyczno-warsztatowe już za nami.
Uczestniczący w nich uczniowie dowiedzieli się m.in.: jaka jest różnica między pomaganiem a wolontariatem, kto może zostać wolontariuszem i jakie cechy powinien mieć wolontariusz.
Zajęcia przeprowadzone przez Panie z Fundacji dały uczniom dużo radości. Otwarły ich na siebie, dały poczucie bezpieczeństwa i akceptacji przez grupę. Przekonały ich też, że każdy z nich, jest komuś potrzebny.
Teraz czas na część konkursową i realizację zainicjowanego przez siebie działania. Życzymy powodzenia we wspólnej pracy na rzecz innych i zdobycia statuetki Super Wolo.
Dnia 25 października 2018 r. do grona czytelników szkolnej biblioteki dołączyli uczniowie klasy pierwszej.
Aby zostać czytelnikiem musieli wykonać wiele zadań:
- rozwiązać zagadki,
- zapoznać się z księgozbiorem biblioteki,
- pochwalić się znajomością alfabetu oraz umiejętnością czytania
- poznać prośby książek i zasady obowiązujące przy ich wypożyczaniu
- złożyć obietnicę bycia dobrym czytelnikiem
- podpisać się na regulaminie biblioteki szkolnej
Za trud, błyskotliwość, wspaniałe odpowiedzi wszyscy zostali nagrodzeni zakładką i książką.
Już w przyszłym tygodniu uczniowie klasy pierwszej będą mogli wypożyczyć pierwsze książki.
Naszym najmłodszym czytelnikom życzymy ciekawych książek, niezwykłych chwil spędzonych z nimi, dużo czasu przeznaczanego na czytanie.
I oczywiście zapraszamy do biblioteki szkolnej.
Reprezentacja uczniów naszej szkoły (klasy 5 i 7 oraz przedstawiciele klasy 8 i klas gimnazjalnych) wzięła udział w zorganizowanym z okazji 100-lecia niepodległości Polski przez Kuratorium Oświaty w Krakowie Widowisku Dumy i Radości. Wielu z nich wystąpiło w strojach harcerskich, ponieważ chcieli uczcić pamięć Lwowskich Orląt, swoich rówieśników, którzy w listopadzie 1918 roku ochotniczo walczyli o miasto, w którym nie było polskiego wojska. W walkach we Lwowie i Galicji Wschodniej wzięli udział harcerze z całej Polski. Jeden z obrońców, 13-letni Antoś Petrykiewicz, został najmłodszym w historii kawalerem Orderu Virtuti Militari.
11 października 2018 r. w klasie 5a miała miejsce lekcja o wolności w ramach programu Wychowanie przez czytanie na podstawie zbioru opowiadań zatytułowanego „Gorzka czekolada i inne opowiadania o ważnych sprawach”.
Uczniowie zapoznali się z opowiadaniem pt. „Burza” Katarzyny Terechowicz i Wojciecha Cesarza, a następnie wspólnymi siłami tworzyli definicję wolności. Lekcja miała formę pracy w grupach, jedną stanowili oskarżyciele, drugą obrońcy, a trzecią sędziowie. Uczniowie bardzo żywiołowo wyrażali własne opinie, oceny postępowania głównego bohatera – Piotra. Wśród wszystkich uczniów widać wyraźną niecierpliwość, aby osiągnąć wiek dorosły. Dorosłość jednoznacznie kojarzyła im się z wolnością, ale po tych kilkudziesięciu minutach dostrzegli bardzo ważne aspekty tej wartości, a mianowicie odpowiedzialność oraz przestrzeganie zasad. Nikt nie jest samotną wyspą, a życie w społeczeństwie wymaga niekiedy rezygnacji z własnych oczekiwań na rzecz wolności innych ludzi.