Dnia 25 października 2018 r. do grona czytelników szkolnej biblioteki dołączyli uczniowie klasy pierwszej.
Aby zostać czytelnikiem musieli wykonać wiele zadań:
- rozwiązać zagadki,
- zapoznać się z księgozbiorem biblioteki,
- pochwalić się znajomością alfabetu oraz umiejętnością czytania
- poznać prośby książek i zasady obowiązujące przy ich wypożyczaniu
- złożyć obietnicę bycia dobrym czytelnikiem
- podpisać się na regulaminie biblioteki szkolnej
Za trud, błyskotliwość, wspaniałe odpowiedzi wszyscy zostali nagrodzeni zakładką i książką.
Już w przyszłym tygodniu uczniowie klasy pierwszej będą mogli wypożyczyć pierwsze książki.
Naszym najmłodszym czytelnikom życzymy ciekawych książek, niezwykłych chwil spędzonych z nimi, dużo czasu przeznaczanego na czytanie.
I oczywiście zapraszamy do biblioteki szkolnej.
Reprezentacja uczniów naszej szkoły (klasy 5 i 7 oraz przedstawiciele klasy 8 i klas gimnazjalnych) wzięła udział w zorganizowanym z okazji 100-lecia niepodległości Polski przez Kuratorium Oświaty w Krakowie Widowisku Dumy i Radości. Wielu z nich wystąpiło w strojach harcerskich, ponieważ chcieli uczcić pamięć Lwowskich Orląt, swoich rówieśników, którzy w listopadzie 1918 roku ochotniczo walczyli o miasto, w którym nie było polskiego wojska. W walkach we Lwowie i Galicji Wschodniej wzięli udział harcerze z całej Polski. Jeden z obrońców, 13-letni Antoś Petrykiewicz, został najmłodszym w historii kawalerem Orderu Virtuti Militari.
11 października 2018 r. w klasie 5a miała miejsce lekcja o wolności w ramach programu Wychowanie przez czytanie na podstawie zbioru opowiadań zatytułowanego „Gorzka czekolada i inne opowiadania o ważnych sprawach”.
Uczniowie zapoznali się z opowiadaniem pt. „Burza” Katarzyny Terechowicz i Wojciecha Cesarza, a następnie wspólnymi siłami tworzyli definicję wolności. Lekcja miała formę pracy w grupach, jedną stanowili oskarżyciele, drugą obrońcy, a trzecią sędziowie. Uczniowie bardzo żywiołowo wyrażali własne opinie, oceny postępowania głównego bohatera – Piotra. Wśród wszystkich uczniów widać wyraźną niecierpliwość, aby osiągnąć wiek dorosły. Dorosłość jednoznacznie kojarzyła im się z wolnością, ale po tych kilkudziesięciu minutach dostrzegli bardzo ważne aspekty tej wartości, a mianowicie odpowiedzialność oraz przestrzeganie zasad. Nikt nie jest samotną wyspą, a życie w społeczeństwie wymaga niekiedy rezygnacji z własnych oczekiwań na rzecz wolności innych ludzi.
15 października obchodziliśmy w naszej szkole Dzień Nauczyciela. Akademię z tej okazji przygotowała klasa 3b z pomocą kilku przedstawicieli innych klas. Uroczystość była połączona ze ślubowaniem i pasowaniem na uczniów Szkoły Jańskiego młodzieży z klas 5 i 7.
W części artystycznej mogliśmy zobaczyć nakręcony przez uczniów film pt. „Wiadomości ze świata nauczycieli” oraz krótkie, humorystyczne przedstawienie. Całość uświetniły występy wokalne – pierwszoklasiści zaśpiewali piosenkę pt. „Oto ja”, a Dominika Ronij z klasy 3a zaprezentowała hymn szkoły. Na zakończenie, przy dźwiękach muzyki, nauczyciele zostali obdarowani kwiatami i upominkami.
Tego samego dnia, w godzinach popołudniowych, uczniowie klasy pierwszej złożyli swoje ślubowanie, w towarzystwie rodziców i innych gości. Do społeczności szkolnej wprowadzili ich uczniowie klasy drugiej i ósmej, a pan dyrektor pasował ich na uczniów Szkoły Jańskiego. Przed uroczystym pasowaniem „pierwszaki” zaprezentowały wycinek umiejętności zdobytych w pierwszym miesiącu nauki. W tym, co pokazali, wypadli znakomicie i rozpoczęli tym samym ośmioletnią przygodę edukacyjną.
Wszystkim nowym uczniom życzymy samych szóstek i radości z każdego dnia spędzonego w szkole
Uczniowie rozpoczęli udział w programie "Wychowanie przez czytanie". Klasa 5 dyskutowała wokół tematu odwaga. Uczniowie doszli do wniosku, że będą odważni mądrą odwagą, która odróżnia się od brawury. W "Dzień Chłopaka" dziewczęta sprawdzały, czy ich koledzy są odważni i który z nich zasługuje na miano "Super Chłopaka".
Kolejne zajęcia w ramach projektu "Wychowanie przez czytanie" uczniów klasy piątej. Lekcja o przyjaźni spotkała się ze strony uczniów z żywiołowym przyjęciem. Opowiadanie "Sztuka programowania" wywołała żywą dyskusję.
Do klasy w ostatnim tygodniu zostało zapisanych dwóch chłopców, więc temat "nowych" bardzo dzieci zaangażował.
Zdefiniowanie słowa przyjaźń na karteczkach okazało się niełatwe.
Trudno było napisać co to przyjaźń.
Dzieci mówiły, że one tę przyjaźń "po prostu czują".
Uczniowie klasy siódmej również dołączyli do projektu "Wychowanie przez Czytanie". Na pierwszych zajęciach rozmawiali o pięknie. Oprócz dyskusji na temat piękna zewnętrznego i wewnętrznego dziewczęta uczyły chłopców rozpoznawać piękno kolorów.
We wrześniu klasa 2 była na lekcji muzealnej w Sukiennicach. Podczas zajęć oglądali realistyczne malarstwo polskich artystów. Oprócz obrazów dzieci podziwiały również rzeźby oraz dowiedzieli się o pewnych sposobach tworzenia tych dzieł przy użyciu modeli i form. Uczniowie przypomnieli sobie zasady zachowania w muzeum oraz próbowali swoich sił w tworzeniu obrazu. Efekty ich pracy mogliśmy później oglądać w szkole.